Vakgebieden en methodesGodsdienstige vorming De Brug staat open voor iedereen die zich thuis voelt bij het Christelijk onderwijs. Daarbij vragen we wederzijds respect voor elkaars godsdienstige overtuiging. Ons onderwijs is betrokken op mens en wereld. Dit komt tot uiting in de respectvolle omgang met elkaar, in de keuze van de leermiddelen, in de taal die gesproken wordt en in de sfeer die er heerst op het kindcentrum. Elke dag wordt geopend en beëindigd met een gebed of met een lied. Er worden Bijbelverhalen verteld, waarbij zoveel mogelijk relaties worden gelegd naar de actualiteit. De methode “TREFWOORD” wordt gebruikt. In de Brugbrief wordt vermeld, welke bijbelverhalen die week verteld zijn.
Rekenen Voor rekenen gebruiken we van groep 3 t/m 8 de methode “De wereld in getallen”. Dit is een realistische rekenmethode, die uitgaat van situaties uit het dagelijks leven. Eén van de belangrijkste uitgangspunten van de methode is, dat de opdrachten op verschillende manieren opgelost kunnen worden. De diverse vormen van aanpak worden dan met elkaar besproken, waardoor de kinderen leren kritisch na te denken en daardoor meer inzicht krijgen. Een aantal weken wordt geoefend en gewerkt rond een bepaald thema. Elk blok wordt afgesloten met een toets om te controleren of de kinderen de leerstof voldoende beheersen. Daarna vindt een herhaling of verdieping van de leerstof plaats. Per week wordt ongeveer vijf uur rekenonderwijs gegeven.
Taal Als taalmethode wordt in de groepen 4 t/m 8 de methode “Taal Verhaal.nu” gebruikt. Het taalonderwijs is veelomvattend. De woordenschat wordt uitgebreid en de spelling wordt gestructureerd aangeboden in de vorm van woordpakketten. Ook het luisteren naar elkaar is een belangrijk onderdeel. Behalve schriftelijk taalwerk, leren de kinderen ook verhalen te bedenken en spreekbeurten te houden. De leerstof wordt in blokken aangeboden, verwerkt en getoetst.
Lezen/Taal In groep 3 wordt gewerkt met de methode Lijn 3. Lijn 3 biedt een overzichtelijke differentiatie met instructie op 3 niveaus. Door de materialen biedt Lijn 3 alles om kinderen te motiveren echt samen te leren lezen. In de groepen 4 t/m 8 wordt gewerkt met de methode Leeslijn. Leeslijn is een complete leesmethode met een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8. De methode bestaat uit een pakket voor voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet technisch lezen én een module begrijpend en studerend lezen vanaf groep 4. Voor de leessterke kinderen is er Leespad: Voor begrijpend en studerend lezen gebruiken we de methode Goed gelezen. We besteden veel aandacht aan leespromotie en tijdens de kinderboekenweek is er de BOS, boekwinkel op de Brug. Sinds 2013-2014 is er de bibliotheek op school. Kinderen kunnen met een pasje boeken lenen voor thuis maar ook voor op school. De organisatie is in handen van ouders en een medewerker van de bibliotheek Zwijndrecht.
Schrijven Kinderen van groep 1 en 2 zijn al spelenderwijs bezig met diverse materialen, opdrachten en bladen om hun fijne motoriek te ontwikkelen. Heel trots zijn de kinderen natuurlijk als ze hun eigen naam kunnen schrijven. Het is wel belangrijk dat ze dit op de juiste wijze doen, Als de kinderen de letters foutief aanleren of als zij hun pen of potlood verkeerd vasthouden, dan is dit soms heel moeilijk af te leren. De goede pengreep is als volgt: pen of potlood tussen duim en wijsvinger houden en laten rusten op het laatste kootje van de middelvinger. Vanaf groep 3 leren kinderen schrijven volgens de methode: Klinkers. Voor groep 1 en 2 zijn er allerlei motorische vaardigheden en spelletjes.
Engels Dit jaar wordt er Engels uit de nieuwe methode ‘Take it Easy’ gegeven in de groepen 1 t/m 8. De belangrijkste doelstellingen in deze lessen zijn:
Wereldoriëntatie Op heel veel momenten wordt door ons gesproken over de wereld om ons heen en brengen we de kinderen kennis bij over het heden en verleden van de aarde. Soms gebeurt dit in aparte vakken aan de hand van moderne methode, maar ook door middel van klassengesprekken, spreekbeurten, schooltelevisie, werkstukken, projecten, excursies enz.
De methodes die wij gebruiken zijn: Aardrijkskunde: Argus Clou Geschiedenis: Wijzer Natuur: Blink natuur en techniek Verkeer: School op Seef (groep 1 t/m 4), Op Voeten en Fietsen (groep 5 en 6) en de JeugdVerkeersKrant (groep 7 en 8)
Elk jaar doet groep 8 mee met het landelijk verkeersexamen, dit bestaat uit een praktisch en een theoretisch gedeelte.
Sociaal emotionele vorming We werken van groep 1 t/m 8 met de Vreedzame School, een methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling om op preventieve wijze deze ontwikkeling te stimuleren. Waar mogelijk passen we workshops toe in klassen die extra aandacht of ondersteuning nodig hebben op dit gebied. We maken gebruik van het programma 'Zien!' Daarmee brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling van alle leerlingen in beeld. Dit is een instrument om gedrag en gedragsproblemen in kaart te brengen. Het geeft ook hulp om deze problemen in de klas in goede banen te leiden.
Creatieve vakken Vanaf groep 3 besteden we ongeveer 3 uur per week aan deze vakken, te weten tekenen, handvaardigheid, muziek en dans en drama. Ze brengen evenwicht in het lesprogramma: niet alleen het leren heeft de nadruk, ook de creatieve vorming. Toch zien we deze vakken niet als alleen maar ontspannend. We streven hierbij ook naar kwaliteit. Voor tekenen gebruiken we de methode Uit de kunst. Voor muziek, dans en drama de methode Moet je doen.
Op vrijdagmiddag zijn de groepen 5 t/m 8 onder leiding van leerkrachten en ouders in ateliers bezig om hun creatieve kennis en kunde te ontwikkelen. Als een kind in het atelier zeep maken zit dan leert het kind in vier weken de techniek van dat betreffende atelier met als eindresultaat een geurig stukje zeep. Voorbeelden van ateliers zijn papier, techniek, klei, sieraden maken, naaien, solderen, koekjes bakken, karton, Power Point presentaties maken enz.
Bewegingsonderwijs/Gym Bij groep 1 en 2 staat bewegingsonderwijs dagelijks op het programma. Er wordt in de klas gespeeld, op het plein, en in het speellokaal. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week drie kwartier bewegingsonderwijs in de Develhal of in de gymzaal aan de Duivenvoorde. Een deel van de lessen wordt gegeven door de vakleerkracht een ander deel door de eigen leerkracht. Dringend verzoek om geen (kostbare)sieraden e.d. aan te doen tijdens de gymles. Mocht een kind dit wel hebben dan voor de gymles in bewaring geven aan de gymleerkracht. Voor diefstal van e.e.a. zijn wij niet verzekerd.
Huiswerk Bij het geven van huiswerk gaat het niet zozeer om de hoeveelheid leerstof die gemaakt moet worden. Wij willen de kinderen de regelmaat bijbrengen, dat er thuis opdrachten voor school gemaakt moeten worden. Kinderen die gewend zijn aan huiswerk vinden vaak gemakkelijker hun draai in het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 6 krijgen de kinderen regelmatig huiswerk mee en wordt een begin gemaakt met spreekbeurten, boekbesprekingen en werkstukken. Het is belangrijk, dat u uw kind goed begeleidt bij het maken van het huiswerk en samen met uw kind de afspraken in de agenda bekijkt.
Techniek Techniek is opgenomen in ons lesprogramma. Voor alle groepen is er een handleiding techniek beschikbaar die aansluit bij onze natuurmethode en zodanig ook ingedeeld in het lesrooster. Verder zijn er techniektorens, waarin alle benodigdheden voor de technieklessen aanwezig zijn. Onze techniekcoördinator blijft zich bijscholen op dit gebied om het zo weer over te dragen aan het team.
|
Agenda |