Engels in alle groepen
Visie Kinderen zijn erg goed in het verwerven van talen. Een extra taal hoeft dan ook helemaal geen problemen op te leveren. Integendeel zelfs: onderzoek heeft aangetoond dat tweetalige kinderen sneller zijn in het uitvoeren van bepaalde cognitieve taken (bijvoorbeeld rekenen) dan ééntalige kinderen. Bovendien geeft kennis van een extra taal ook toegang tot de cultuur van die taal: een tweede taal verbreedt de horizon en draagt bij aan de algemene ontwikkeling. Kindcentrum De Brug geeft in alle groepen Engels met de methode "Take it easy". Uit onderzoek is gebleken dat jonge kinderen nog niet zo bezig zijn met het vertalen naar de moedertaal en daardoor kunnen zij een andere taal op een natuurlijke wijze leren. Omdat het zo gemakkelijk gaat, is het goed om hier optimaal gebruik van te maken. Beheersing van de Engelse taal wordt voor iedereen steeds belangrijker door de toenemende internationalisering, groeiende mobiliteit en de uitbreidende mogelijkheden om te communiceren via nieuwe media. Het doel van Engels is om een eerste basis te leggen om te kunnen communiceren met moedertaalsprekers of anderen die buiten de school Engels spreken. Op ons Kindcentrum wordt het onderwijs in de Engelse taal waar mogelijk in samenhang gebracht met inhouden van andere vakken. Bijvoorbeeld met de inhouden in oriëntatie op jezelf en de wereld. Het gaat dan om eenvoudige alledaagse onderwerpen als ‘woonomgeving’, ‘vrije tijd en hobby’s’, ‘het lichaam’ en ‘het weer’. Het gaat het bij het onderwijs in de Engelse taal vooral om mondelinge communicatie en om het lezen van eenvoudige teksten. Het schrijven beperkt zich tot het kennismaken met de schrijfwijze van een beperkt aantal vaak voorkomende Engelse woorden. Kerndoelen De leerlingen leren informatie te verwerven uit eenvoudige gesproken en geschreven Engelse teksten. De leerlingen leren in het Engels informatie te vragen of geven over eenvoudige onderwerpen en zij ontwikkelen een attitude waarbij ze zich durven uit te drukken in die taal. De leerlingen leren de schrijfwijze van enkele eenvoudige woorden over alledaagse onderwerpen.
|
Agenda |