Waar staan wij voor?
Vanuit onze Christelijke identiteit zeggen we:” Ieder kind doet ertoe!”
De regels die samengesteld zijn m.b.v. de methode "De Vreedzame School", vormen een basis voor het gedrag dat wij graag willen zien op ons kindcentrum en zorgt voor een goed pedagogisch klimaat. De leerkrachten en pedagogisch medewerkers gaan zoveel mogelijk uit van positieve controle, waardoor ieder kind zich gewaardeerd mag voelen om wie hij is. Bij het uitgaan van positieve controle staat het gewenste gedrag centraal en spreekt de leerkracht of de pedagogisch medewerker positieve verwachtingen uit, die haalbaar zijn voor de kinderen. Door dit positieve voorbeeldgedrag van de leerkracht en de pedagogisch medewerker zullen kinderen ook op een andere wijze naar elkaar gaan kijken en beïnvloedt dit de wijze waarop zij met elkaar omgaan.
Er wordt met ouders/verzorgers goed nagedacht wordt over hoe de opvang en het onderwijs er in de 21e eeuw uit moet zien. Uitgangspunt hiervoor zijn de 21-century skills, die wij willen gaan toepassen in ons "Atelier". Wat hebben kinderen nodig om in de 21e eeuw goed te kunnen functioneren. Dat is een soort visionair denken, waarbij de inbreng van ouders/verzorgers ook erg belangrijk is. Vanuit hun eigen beroep hebben zij vaak een waardevolle inbreng om het samen nog beter te regelen voor de kinderen van ons kindcentrum.
Eén van die 21-century skills is dat kinderen de Engelse taal goed beheersen en dat is dan ook de reden dat wij daar al vroeg mee beginnen. Uit onderzoek blijkt dat dit een gevoelige periode is om een tweede taal te leren en door deze in het dagelijks handelen te integreren zijn er goede resultaten te behalen. Kinderen krijgen de tijd en de ruimte om Engels te spreken. In de geleidelijke opbouw zie je dat als kinderen in groep 1 en 2 nazeggen, meedoen en zingen, ze daarna zelfstandig Engels gaan praten. Een rijke leeromgeving is dan belangrijk. De inzet van digitale lesmaterialen zorgt voor veel blootstelling aan 'native English'. Die juiste uitspraak, het rijke aanbod van woorden en standaardzinnen worden vervolgens geoefend.
Het creatief en kritisch denken zijn facetten die een goed functioneren in de 21e eeuw bevorderen en daarom werken wij aan een doorgaande leerlijn voor creatieve vorming en proberen we het creatieve proces bij kinderen te stimuleren. Wanneer gepersonaliseerd leren een steeds grotere plaats in gaat nemen bij de elementaire vaardigheden, dan moet er op andere momenten bewust gewerkt worden aan het coöperatief leren. De identiteit van het kindcentrum staat voor het ontwikkelen van je talenten, maar niet alleen voor jezelf maar ook om anderen daarin te laten groeien. Kindcentrum de Brug is een open christelijke kindcentrum waar iedereen die onze levensbeschouwing respecteert van harte welkom is. De Brug is een protestants-christelijk kindcentrum, uitgaande van PIT kinderopvang & onderwijs. Deze stichting heeft als grondslag de Bijbel als Gods woord.
Vanuit dit uitgangspunt brengen wij de kinderen in aanraking met verhalen uit de Bijbel. In deze verhalen vertellen we, hoe God met de mensen omgaat en hoe mensen onderling met elkaar om zouden moeten gaan. Onze normen en waarden komen hieruit voort en zult u ervaren.
Een jaarlijkse dienst in het kader van Kerk en School zal plaatsvinden aan het begin van het nieuwe onderwijsjaar.
|
Agenda |