Tempo Toetsen
Zodra je kind op de basisschool zit, krijgt het te maken met: ‘presteren binnen een bepaalde tijd’. Dit is bijvoorbeeld het geval tijdens het maken van een Cito toets. Om met ‘presteren binnen een bepaalde tijd’ om te leren gaan, krijgen kinderen vanaf groep 3 tempo toetsen aangereikt.
Soms worden de tempo toetsen aangeboden via de reken- of leesmethode van school. Deze toetsen noem je methodegebonden toetsen. En soms worden de toetsen aangereikt via niet-methodegebonden toetsen (bijvoorbeeld de DMT = Drie Minuten Toets).
Observeer samen met de leerkracht hoe je kind op tempo toetsen reageert. Deze manier van toetsen kan door een aantal kinderen namelijk als (te) stressvol ervaren worden, waardoor een kind tijdens het toets moment niet kan laten zien wat het kan.
Waarom is het belangrijk om het tempo te meten waarop kinderen bijvoorbeeld sommen kunnen maken?
Omdat het tempo waarin een kind sommen kan maken iets zegt over de mate waarop het de lesstof heeft geautomatiseerd of zelfs gememoriseerd.
Waarom is het zo belangrijk om op een vlot tempo te kunnen rekenen?
Daar zijn verschillende redenen voor.
Een belangrijke reden is dat wanneer je kind de basis rekenvaardigheden geautomatiseerd heeft, zijn werkgeheugen minder belast wordt.
In de bovenbouw van de basisschool worden de sommen complexer, je kind moet meerdere tussenstappen maken om een som op te lossen. Zodra je kind deze tussenstappen snel (en goed) kan uitrekenen, zal het maken van de totale som niet meer tijd beslaan dan dat er voor vastgesteld is.
Ook draagt vlot kunnen rekenen bij aan plezier in rekenen. Vlot leren rekenen (automatiseren) komt na:
snappen wat je doet en waarom je het zo moet doen (inzicht hebben).
Lees het artikel helemaal op www.Wijzeroverdebasisschool.nl