Hierbij wensen wij iedereen allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. We hopen dat het voor iedereen een gezond en fijn 2015 mag zijn.
Helaas hebben we sinds begin van dit jaar, 1 leerling minder in ons midden. Nando is verhuisd naar Dordrecht en is daar begonnen op zijn nieuwe school. We hopen dat hij het daar naar zijn zin zal hebben. Wij zullen hem zeker missen.
Zoals u al in de mail heeft kunnen lezen zal de officiele LIO periode van juf Fenna op 2 februari beginnen. Wij willen haar heel veel succes toewensen bij de afronding van haar opleiding.
Natuurlijk gaan we in dit nieuwe jaar weer hard aan de slag met rekenen en taal. Met rekenen zullen de eerste echte sommetjes al snel aan bod zijn. We beginnen eerst met de vriendjes van 10, dat zijn alle erbij-sommetjes waarbij de uitkomst 10 is, zoals 6 + 4, 3 + 7 enz. Hierna komen ook de andere sommen tot en met 10 aan bod. Het is de bedoeling dat in de loop van de komende weken, de kinderen de sommetjes tot en met 10 gaan automatiseren. Dat betekent dat zij zonder gebruik van hun vingers of het kralenrek snel (automatisch ) weten wat het antwoord is. Het zou fijn zijn als u thuis hier ook af en toe tijd aan zou kunnen besteden met wat kleine oefeningetjes.
Wat het lezen betreft, gaan we verder met de twee-tekenklanken, resp. de ij, de ie, de ui, de ou, de oe, de ei, de au en de eu. Elke week is staat er 1 van deze twee-tekenklanken centraal, waarmee allerlei oefeningen gedaan worden in het werkblok en de werkbladen en gelezen wordt uit de leesboekjes waarin die specifieke letter centraal staat.
Ook in deze fase van het leesproces is het belangrijk dat er thuis regelmatig gelezen wordt. Dit kan door de kinderen de boekjes aan u te laten voorlezen die ze op vrijdag mee naar huis krijgen. In deze boekjes staan namelijk geen letters die ze nog niet gehad hebben.
U zult merken dat het lezen steeds een beetje sneller gaat en dat is ook, waar we in deze periode naar toe werken.
In de Brugbrief heeft u kunnen lezen dat er in januari en februari o.a. getoetst gaat worden op leestempo. Dat geldt ook voor groep 3.
Wij lezen regelmatig met de kinderen in kleine groepjes aan de instructietafel. Hierbij merken we dat na verloop van tijd, sommige kinderen sneller vooruit gaan dan andere kinderen, dat sommige kinderen het tempo niet kunnen bijhouden van het groepje waar ze in zitten of dat het niveau zodanig verschilt binnen het groepje dat het voor de kinderen zelf niet fijn is. Eens in de 6-8 weken veranderen we daarom de groepjes van het leescircuit. Het kan dus zijn dat uw kind dit thuis vertelt, terwijl u dit niet van ons gehoord heeft
Wij willen zelf liever niet de nadruk leggen op lagere of hogere leesgroepjes en benoemen dat ook niet zo.
Mocht het zo zijn dat wij ons zorgen maken om de vorderingen van het lezen, dan hoort u dit natuurlijk van ons. Verder kunt u natuurlijk ook altijd nog kijken op het ouderportaal van Parnassyss. Ook hier vindt u informatie en cijfers van uw kind. Natuurlijk doen we ook nog heel veel andere dingen, maar daarover een andere keer meer.