Voorkom ernstige rekenproblemen en versterk rekenvaardigheden

Voorkom ernstige rekenproblemen en versterk rekenvaardigheden

 

Je kind heeft dit schooljaar waarschijnlijk al een aantal methodetoetsen voor rekenen gehad. De leerkracht kan zien of de stof die net behandeld is, beheerst wordt. Soms is een onderdeel een tempotoets, om ook te weten of de leerstof geautomatiseerd is. Na de toets is een week waarin je kind als dat nodig is extra uitleg of oefening krijgt.

Als je kind moeite heeft met rekenen en je thuis wil helpen, vind je dat misschien lastig. Hoe zorg je ervoor dat je aansluit bij de manier waarop er op school gerekend wordt? En wat als je kind in de bovenbouw zit en je hebt het idee dat de problemen met rekenen veroorzaakt worden door leerstof die je kind in de onderbouw niet goed heeft opgepikt?

Hier geven we tips. Eerst wat uitleg over het rekenen en de bouwstenen die nodig zijn om goed te kunnen rekenen. We beperken ons tot de vaardigheden en bouwstenen die betrekking hebben op getallen en het rekenen ermee. Dit gaat vooral over het hoofdrekenen.

 Het ‘rekenmuurtje’

Leren rekenen is als het metselen van een muur, er zijn bouwstenen nodig en cement om een stevige muur te bouwen. Rekenen is dus een ‘stapelvak’. De bouwstenen bij het rekenen bevatten vaardigheden.

Het is belangrijk om een vaardigheid te beheersen voordat de volgende geleerd wordt.

De onderste bouwstenen moeten vlot gelegd, zodat er ook nog tijd en aandacht is voor de hogere lagen. Om procentsommen op te kunnen lossen, is bijvoorbeeld het uit het hoofd kennen van de (deel)tafels tot 10 nodig.

 

Lees het hele artikel op Wijzer over de basisschool.nl.

 

Rekenmuurtje-rekenproblemen Rekenmuurtje-rekenproblemen
de-site-over-de-basisschool-voor-betrokken-ouders-tips-artikelen-en-videos-over-rekenen-spelling-taal-en-cito-toetsen-h56 de-site-over-de-basisschool-voor-betrokken-ouders-tips-artikelen-en-videos-over-rekenen-spelling-taal-en-cito-toetsen-h56